6 Nov 2009

adek & puteri I: melakar Mimpi InDah..



"kak puteri.. adek nak mimpi kawen ngan putera raja.."


'e eh adek ni, kenapa tibatiba berangan jauh ni?'


"semalam adek tertidur lame... bile adek bangun adek rase pelik, adek rase nak nangis. tak tahu kenapa. adek tak ingat pun mimpi-mimpi adek, tapi adek tak la rase adek melalui mimpi buruk.. tak tahu kenapa, bangun-bangun rase sedih..'


"oh, mcm tu ke dek, adek tidur tak bace doa ye??'


'hehe..;)'


dulu kak puteri ingat pernah alami satu mimpi tu, mase awal2 mimpi mcm penat sangat.. kena kejar, lari jauh-jauh, terjatuh dalam lubanglah, tergolek-golek, menangis pun ade, tiba2 kene pukul dan macam-macam lagi.. tai di penghujung tidur, kak puteri sempat tersenyum, tiba -tiba bangun pun tersengeh jugak, hee'


owh..


'jadi x semestinya bila mimpi kawen dengan putera raja je yg boleh buat kita bangun dalam keadaan gembira..'


'hee.. tapi sy pelik, mimpi yang x terisi pun boleh effect pada kehidupan selepas bangun..'


ye la dik, sebab tu sebelum tidur perlu minta perlindungan daripada Allah..


ok kak sy pergi dulu...


eh nak pergi mane?bukanke dah nk siap nak pergi sekolah ni?


tak boleh lagila kak.. nak kene pergi dptkan mimpi indah dulu, nak bngun tidur dalam senyuman. barulah man damai.tak dapat real prince charming, 'frog prince' pun oklah kak.. ok kak, oyasuminasai!!!


(terpinga dan tercengang)-salah mendidikkah aku??



"Manusia ketika hidup di dunia semuanya tidur(mimpi), bila mati baru mereka terjaga(tersedar)"
Saidina Ali k.w

Kehidupan di alam maya ini hanyalah bagaikan mimpi bagi manusia.Dunia ini hanyalah permainan. Kehidupan di akhirat nanti adalah kehidupan yang sebenar..
Hidup ini bukan sekadar melakar mimpi indah.. yang diharapkan bangunnya nanti jiwa dan tubuh tidak terseksa..

3 Nov 2009

erti kasih sayang..

Jika sayang, katakan sayang
agar subur rimbunan di hati

Jika rind
u, katakan rindu
agar terubat esak di qalbu

Jari meniti butir penggerak

menghirup udara secangkir nafas

meneguk lelah dan kelekaan

cuba mengerti pesona maya


Kasihanilah mereka yang berada di bumi nescaya kamu akan dikasihi oleh mereka yang tinggal di langit”

Riwayat at-Tabrani

Alhamdulillah setelah 3 purnama(aish) berada di perantauan, dengan izin Allah akhirnya kami dapat mengadakan 'lawatan sambil belajar' di bumi India, sungguh pun tempat yg dituju bukanlah tempat yg terlalu asing bg kami memandangkan lapangan terbang antarabangsa berada di daerah itu, namun inilah kali pertama, keluar dengan tujuan 'melancong!'

Bangalore, India-----28 oktober 2009-1 November 2009


usai menaiki 'roller coaster' @ bas India selama 9 jam

botanical garden-lalbagh India



cover album : sepohon kayu..

lebih banyak gambar & laporan, insya Allah;
http://drmahirah.blogspot.com





untuk kalian berdua..
syukran jazilan..terima kasih byk2 ats layanan kamu,
terima kasih atas 'birthday prank'dr tempe,
terima kasih atas rantai 'ungu'
terima kasih untuk cokelat kesukaan (terharu yg sgt..)
terima kasih cd itu,
terima kasih mawar indah,
yang paling terkesan.. terima kasih untuk bingkisan pd cover cd..
sy juga merindui kalian, usrah kita, jemaah kita,ziarah kita, riadah kita,
ya sahabat.. tarbiyyah itu berada di mana-mana,
pohonlah pada Allah agar dikurniakan hati yang tetap teguh pd jalanNya..
sya suka ini...


"Ukhuwah itu bukan terletak pada pertemuan, bukan pada manisnya ucapan dibibir. Tetapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya didalam doanya." - Imam Ghazali

kenapa kasih sayang??.. kerana perjalanan in benar-benar mengajar erti kasih sayang...

ikatan pelajar islam seratas: IPIS