29 Apr 2011

"i love u"

Amin...Tangan diraup ke muka.Tubuh disandarkan landai pada almari.Al-quran di genggaman didakap erat.Mata dirapatkan ringan.Perlahan-lahan senyuman diukir..indah.

Gedebuk!! Uish! Terasa hentaman kuat separa kenyal pada muka, oh ‘tuk kura’ bergolek di atas paha.

“kenapa tu Im? Aku dah konpius ni, tak tahu nak diagnose ape, erotomania, hallucination, schizophrenia? bila tengok ko senyum sorang-sorang cam gitu., Ape kes ha?”

“hmm”..sambil tersenyum lebih lebar .

“eh, makin lebar! Tak nak bagi jawapan ke mengapa anda tersenyum sendirian wahai sahabatku sayang? Dah ada yang masuk meminangkah?”

“haha.saje Lia ni, baru nak berangan-angan sikit, dah kene lempar dengan kura-kura ni..hmm, teringat sesuatu tadi..”

“ha ape dia? Ce cite! Ce cite!” lantas kaki dilipatkan.tangan menongkat dagu.mata dijegilkan, gaya-gaya yang sangat excited mendengar cerita.

“teringatkan kenangan lama..

Macam ni,..

dulu kami pernah bersama,bukanlah setiap hari berjumpa tapi terasa seperti selalu dekat.hati kami bagaikan ditaut erat.walau tak bermesej, yakin yang dalam hati kami sentiasa mengingati, tapi bukan boleh lama-lama tahan tak berhubungan, bila dah rindu sangat mesti mesej punya. Tak pun buzz-buzz dekat YM, ke tinggal emoticon kat skype. Nak bagitahu rindu sangat..masa sakit selalu ingatkan beri kata semangat, masa gembira sama-sama bersuka ria.Memang indah sangat la mase tu.rasa macam ada orang sayang. ..” sambil kening di ‘double jerk’ kan dengan senyuman yang masih tak hilang.

“ok.. ce cite habis-habis dulu sebelum buat muke bangga macam tu.plot tak sampai klimaks lagi ni..dah perasan ade orang sayang..”mata yang jegil tadi dipincingkan sedikit tanda tak puas hati.

“biarlah nak perasan!realiti ok! Kasih sayang kami bukan hanya dibuktikan dengan mesej-mesej ‘l love u’ tapi..”

“bukan hanya? Oh.. maksudnya buat juga la kan? Mesej-mesej ‘i love u’ jugak la kan??” dahi dikerutkan.

“haah! Selalu! Tapi paling suka..”

“cube bagitahu ko buat hal ni dengan siape? Macam tak caye je ko yang buat bende ni? Ade cubaan memperdayakah di sini? Tak baik tipu tau Im..”

“tak tipu la! Dengar cerita sampai habis dulu.tadi sibuk sangat kacau orang syok sendiri..hmm”nafas berat dilepaskan.bagaikan ada yang menyekat.

namun bibir kembali menguntum senyuman pabila mula menyambung cerita

“rasa paling seronok bila bersama dulu, kami selalu beri peringatan bersama.dia macam tahu-tahu je bila rohani saya lapar.mula-mula cuak juga nak bagi tazkirah, tapi dia beri semangat dan tunjuk ajar.Dulu dialah jadi penguat saya untuk konsisten buat qiamullail, bila tahu dia bersungguh buat , saya lebih bersemangat.dia ingatkan untuk maintain solat berjemaah Subuh, sebab katanya orientalis barat menilai kekuatan ummat Islam dengan melihat kekuatan jemaah Subuh dibandingkan dengan jemaah Solat Jumaat.hmm, walaupun lebih diberatkan untuk kaum lelaki, tapi kita jugakan srikandi agama?eh terbagi tazkirah kat awak pula..

selalu dia ajak saya tadabbur AlQuran bersama dan dia sangat pantang bila tahu saya sedang lapang, mesti dia bacakan hadis “sampaikanlah daripadaku walau satu ayat”.

Bila saya sedih dia akan sedia mendengar, kalo saya tak cerita dia tak kisah pun tapi kata-kata dia selalu menenangkan hati.sebab kami percaya, apa yang disampaikan daripada hati akan sampai ke hati.dia macam sangat memahami”

“ok.. u guys are both complement to each other. Then? Sekarang masih berhubungan lagikah. Masih ber ‘ i love u’ lagikah?” riak perasaan excited semakin hilang di wajah.bagaikan ada perkara yang dimusykilkan.

“tapi, itu cerita dulu.. sekarang dah tak kerap berhubungan macam dulu.kadang-kadang je..”

“apsal? Dah tak sayang ke? Dah tak perasaan ade orang sayang lagi?”

“taklah sekarang lagi sangggat sayang. Sebab sekarang dah jauh.hmm, jauh..” senyuman yang tak putus-putus sejak tadi mulai kendur.

“kenapa ada masalah?”

“fizikal dah jauh..tapi InsyaAllah harap hati tak jauh..harap masih kuat tautannya.sangat rindu.. sebab tu la berangan sekejap tadi.tapi Lia kacau pula..”

“ok..kalau rindu pergilah mesej ke,buzz ym ke, poke kf fb ke, pegi hantar emoticons kat skype or buat ape2 yang korang selalu buat dulu..tapi bab ‘ i love u’ tu aku agak kurang bersetuju..Bukan ko ke selalu ingatkan aku kene jaga hati..jangan sampai lalai daripada mengingati Allah, bukankah zina hati itu juga sebahagian...”

“weh!! Awak ingat ‘dia’ tu sape hah??”

“ermm... you are the one that should answer this.”wajah tanpa riak.

“ ‘dia’ tu sahabat-sahabat saya la....”

“maafkan saya cik Im, bukankah ‘dia’ itu singular, ‘sahabat-sahabat’ itu plural.??”nada tak puas hati.

“sebab ‘mereka’ yang ramai itulah yang dihadiahkan daripada Allah untuk menjadi ‘dia’ kepada saya.Ikatan yang mengikat hati itu ikatan ‘Aqidah’.kami berkasih untuk mencapai redha Allah..”

“hmm oklah kalau macam tu. Pergilah mesej diorang..” sambil membuka lipatan kaki, bersedia untuk bergerak dari situ..

“eh, kenapa lari pula ni? Dah tak nak dengar cerita..?” sambil melihat Lia yang mula merangkak naik ke katil, bagaikan gaya anak kecil merajuk ‘lain macam je Lia ni..’

“Im, ko teringat kawan-kawan lama ko je ke?Aku tak termasuk dalam ‘dia’ tu?”

“haha.. patutlah macam merajuk.”

Gedebuk!! Ada sesuatu separa kenyal singgah di perut Auliya’.

“adeh, ape ni! ”

“serangan balas oleh ‘tuk kura’..



(tuk kura sebagai watak ketiga)

Lia... kita berkasih untuk capai redha Allah kan??

Pastinya sesiapa yang membina ikatan kerana Allah adalah sahabat-sahabat saya..kasih-kasih yang saya rindu.walaupun dia berada dekat , jauh di mata atau mungkin tak pernah bersua lagi.. Kerana matlamat kita sama..

Lia awak lah antara sahabat sayang yang saya kasih..”. .terasa gementar menuturkannya.

‘Ya Allah, andai kutersilap bicara, ampunkanlah dosaku, lembutkanlah hatinya, lapangkanlah jiwanya.aku sangat kasih kepadanya.’..

Senyap.. hanya bunyi bilah-bilah kipas berputar yang bagaikan helicopter itu kedengaran. Suasana malam terasa sunyi.Align Centre

“Im, I LOVE U dear..”

“Uhibbukifillah...” ada cecair suam-suam suku mengalir di penjuru mata.


**********

“Apabila seseorang mencintai saudaranya, hendaklah dia mengatakan cinta kepadanya.”
(Abu Dawud dan Tirmidzi)

Anas r.a. mengatakan bahwa seseorang berada di sisi Rasulullah saw., lalu salah seorang sahabat melewatinya. Orang yang berada di sisi Rasulullah tersebut mengatakan, “Aku mencintai dia, ya Rasulullah.” Lalu Nabi bersabda, “Apakah kamu sudah memberitahukan dia?” Orang itu menjawab, “Belum.” Kemudian Rasulullah saw. bersabda, “Beritahukan kepadanya.” Lalu orang tersebut memberitahukannya dan berkata, “Sesungguhnya aku mencintaimu karena Allah.” Kemudian orang yang dicintai itu menjawab, “Semoga Allah mencintaimu karena engkau mencintaiku karena-Nya.”
(Abu Dawud)

“Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.”
( Az-Zukhruf: 67)





ikatan pelajar islam seratas: IPIS