29 Dec 2009

selalu lupa..

orang kata, bila selalu ter'makan' semut, kita akan jadi pelupa..
orang kata, bila banyak makan 'maggi' @ MSG pun kita jadi pelupa..
jadi kita perlu ambil makan tambahan .. yeay!.madu..habbatus sauda.. examo:)
MANUSIA SELALU LUPA...
KEMATIAN ITU PASTI, KEMATIAN ITU BOLEH MENEMUI KITA BILA- BILA..
manusia mudah lupa...

***********************************************************************

Alhamdulillah, 25-26 Disember lepas, sekali lagi dapat mengembara di bumi India ini. Menhilangkan sesak di minda :). Cuti yang sehari dimanfaatkan sewajarnya, memandangkan kami tidak mempunyai cuti semester..

ni bukan taman tasek taiping ye..

Destinasi yang dituju ..: COORG, INDIA (http://drmahirah.blogspot.com/) Perjalanan kali ini lebih bertemakan 'sabar dan tawakkal' (ni ciptaan sendiri..) berbanding perjalanan lepas yang mana pengertian kasih sayang itu lebih dirasai.

Perjalanan ke destinasi daripada Mangalore, mengambil masa 5 jam.Tahu2 sajela 5 jam di dalam bas yang bagaikan 'roller coaster' itu , bagaimana impaknya.sebaik saja tiba ditempat yang dituju,sesi mencari dan berdiskusi dengan agen pelancongan diadakan. mane taknya, hotel yang sudah siap ditempah seblum bertolak ,tiba-tiba mengatakan 'fully booked'..itulah 'janji mereka'..Tapi susunan Allah itu lebih indah, berbekal tawakkal padaNya, kami memperoleh bilik yang jauh lebih baik daripada hotel yang ditempah sebelum ini, (bukan hotel pun-rumah tumpangan:) ) Seusai hal-hal'urusniaga' kami ditempatkan pada sebuah 'homestay' yang jauh dari kesesakan bandar, jauh daripada rumah-rumah, pada kawasan sawah padi yang telah dituai. Alhamdulillah, keindahan alam ciptaan Allah ini benar-benar dirasai. Suasana sejuk mendamaikan, setelah 2 bulan berada di Mangalore yang panas terik pada ketika ini.Memandangkan hari telah lewat,pada malam itu kai hanya berhibernate di dalam bilik, tiada tempat untuk dijelajahi, terlalu jauh dari pekan. Esok bermula pengembaraan

di persekitaran homestay

Pagi yang cerah, dimulai dengan jemaah subuh dan sedikit tazkirah. "Hayati Al-quran , Jiwai amalan".Kedinginan pagi menusuk ke tulang putih (hiperbola!!) Kembara dimulakan dengan merentasi sungai ke 'Elepahant Camp'(dengan boat lah),melawat Bamboo Island-di sana ada gajah, deer land, ke Golden Temple, (tak tahu nak describe, saya malas nak masuk, tertarik pada kedai-kedai di hadapannya:) hee). Tidak banyak tempat yang dilawati memadangkan masa yang terhad..takpe2.. walau agak kecewa tidak sempat ke air tejun di sana.
Pertolongan Allah, pabila tiba waktu solat dan makan, mulalah minda tertanya-tanya, mana kedai halal?mana nak solat nih?(memandangkan ahli rombongan ramainya perempuan dan perempuan tidak sewenang-wenangnya boleh masuk masjid di sini..) Alhamdulillah, kami berjaya menemui restoran muslim dengan bantuan driver. sekadar berbasa-basi bertanya pada pemilik restoran, dimana tempat boleh kami tumpang bersolat, mungkin hanya bilik kosong @ kawasan lapang..Aturan Allah itu lebih indah, beliau terus meng 'offer'kan rumahnya yang terletak di seberang jalan untuk kami. Betapa bersyukurnya kami kerana dipertemu dengan insan yang baik di sini. Moga Allah merahmatinya.
pemandangan dari dalam bas

Perjalanan balik ke stesen. Masing-masing dah tersengguk-sengguk setelah penat seharian.Sunyi sahaja van berbeza dengan suasana di awalnya yang kecoh-kecoh berebut kerepek pisang.Exhausted!.Namun keheningan senja itu dikejutkan dengan panggilan yang diterima oleh seorang sahabat. Panggilah daripada rakan (wrganegara India) melaporkan berita yang H.O.D (Head of Department) of Anatomy telah meninggalkan dunia ini. Kami terkejut bukan kepalang, Terasa baru saja semalam, beliau menyemak buku record histology kami yang mana banyak salahnye(mase tu agak tension.. :0), terasa bagaikan semalam kami perlu berdiri selama sejam untuk mendengar ulas ajar di dalam kelas, terasa baru semalam kami tersengguk-sengguk di dalam kelas yang diajarnya, suaranya bemain-main di telinga,lagak dan gayanya terbayang-bayang di mata. Berpewatakan tegas adalah sinonim dengan dirinya.
'patutlah hari khamis (24hb) dia senyap je masa dissection, tak bising2 pun...' kata-kata yang lahir dalam minda kami tika itu..
Perginya dia bersama isterinya disebabkan kemalangan jalan raya.Mayatnya disempurnakan dengan cara Hindu mungkin, (saya tak pasti ikutannya yang sebenar)Penutupan perjalanan kami benar-benar mengetuk jiwa, tidak kurang juga ada sahabat yang kerisauan untuk meneruskan perjalanan pulang ke Mangalore menaiki bas pada malam itu..

refleksi:

Manusia terlalu sibuk dalam urusan dunia.Sekejap menjarakkan diri dari keriuhan bandar mendekatkan diri dengan pencipta.Kadangkala kita terlupa kematian itu semakin hampir, padahal mereka yang bijak adalah yang sentiasa mengingati mati.
mengingati mati, bukan bererti menundukkan terus diri, langsung tidak terlibat dengan dunia namun dengan mengingati mati jiwa akan lebih kental, hidup lebih bersemangat, ibadah lebih dihayati. kerana kita yakin akan kehidupan selepas kematian itu.
Kematiaan itu boleh menjemput kita bila-bila, mungkin hari ini, esok, tengah tidur, tengah makan, tengah tengok movie...
andai Izrail datang tika kita leka, tika kita lagha, rugilah kita. Muhasabah diri, pasungkan hati dengan Allah..
Beibadahlah kamu seperti akan mati esok hari, Bekerjalah kamu seperti akan hidup seribu tahun lagi..
Beringatlah kematian itu pasti.....



andai hari ini adalah hari ku..............

19 Dec 2009

apabila hati enggan berbicara...

apabila hati enggan berbicara...

eyt' macam 'jiwang'..
hati? a.ka. liver??
liver? when liver refused to speak..?
sure?
why?kya hua?
liver cirrhosis? fatty liver..heh?
but wait.. i couldn't find any, that states 'liver function: 'speaking'..
confused..
not this liver?
hati la..
liver bukan hati?
hati itu heart..
heart itu jantung..
maka, jantung * heart * liver * hati* ...???? 'pelik..


hati yang tepu..( fatty liver :).. )
apabila tidak lagi dapat berbicara..
dipandangnya alam ciptaan Allah tanpa rasa takjub dan syukur
.Allah turunkan hujan, dirungsingnya basah baju tak kering, Allah berikan panas-terik, dirisaukan 'sunburn', Allah turunkan salji, resah kesejukan-menggigil (ye ke?> maaf tak da pengalaman..)
Allah berikan minuman, basahkan tekak , stabilkan badan, Allah berikan makanan , kembalikan tenaga, namun banyak yang dibazirkan, banyak yang dirungutkan, dibandingkan 'chicken masala' dengan 'tom yam', manakan mungkin sama..
itulah rezeki kita, itulah yang ditentukan, namun hati ini enggan bersyukur.terlalu banyak nikmat Allah yang diperoleh, tidak terhitung nilaiannya..

"maka nikmat Tuhan kamu yang manakah kamu dustakan?.."


hati yang bisu.. (hepatitis..)
apabila tidak dapat lagi berbicara..
dilihatnya kemaksiatan bagaikan peristiwa biasa, tidak terbit rasa benci, tidak tergerak lafaz di bibir, apatah lagi mencegah dengan kuasa. Hidup mu hidupmu, hidupku hidupku.Tidak lagi rasa resah.Meringan-ringankan perkara dosa, dipenuhi jangkitan hitam dek alpa dan lalai, perkara lagha menjadi sinonim dalam kehidupan.Neraca diri tidak lagi dapat membezakan kebatilan dan kebenaran. Yang batil dikatakan hak..
Biarlah lewat solat, tapi tak tinggal solatkan..biarlah ketawa2, hidup mesti ceria..biarlah keluar bersama ( @ dating. ), bukannya ada pegang-pegang, biarlah mengata sikit, bukannya mengumpat teruk sangat pun..biarlah tidak tutup aurat, tunggulah sampai dapat seru..biarlah segalanya..
Apabila hidup dalam kelalaian, hati yang dijangkiti tidak lagi mampu menjadi pembeza antara dosa dan pahala, dipandangnya dosa itu pahala, dilihatnya buruk itu indah..

"Ya tuhanku, oleh sebab engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi ini, dan pasti aku akan menyesatkan semuanya.."


Hati yang mati.(liver cirrhosis..)
Apabila tidak lagi dapat berbicara,
Tidak lagi mendambakan ilmu Allah, hati yang tidak lagi menangisi kekhilafan diri, hati yang disibukkan urusan dunia.hati yang dicemari benih-benih maksiat yang membesar memasakkan akar pada hati,.Hati ini yang leka tika menghadap penciptaNya, hati ini yang lokek melaksana kebajikan. Hasilnya bunga-bunga peribadi tidak tumbuh subur, jiwa yang lompang akhlak yang sumbang.Hati ini hati ummat yang lemah, mencintai dunia ,takutkan mati..

"Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila sekerat daging itu rusak, maka seluruh tubuh itu pun rusak. Ketahuilah, dia itu adalah hati"

Andai hati enggan berbicara, bisulah langkah,tepulah jiwa.
Pada Allah tempat bergantung, diperteguh ikatan hati ini denganNYA..

.....milik siapakah hati ini....?


..
how to treat or avoid from fatty liver, hepatitis, liver cirrhosis... consult with ur 'private doctor k, u'll find the answer :)

2 Dec 2009

da 15 Zulhijjah..

"ni kalo naek flight, dah terlepas ni... orang laen dah sampai ke bulan....:)"


-majlis bacaan yassin dan jamuan hari raya-
snap dari dalam bilik..(hee..)


Aidiladha lalu....


menjangkakan penuh kesyahduan dan kepiluan pabila pertama kali menyambut hari mulia tanpa keluarga di sisi, jauh dari tanah air.. namun percaturan Allah itu indah, yang dilihat pada keindahan dan keriangan bukanlah hanya pada pandangan nafsu dan pemikiran, kebahagiaan hakiki menerusi nilaian hati, menyelami pengertian sebalik nyata..


'siapakah yang pertama menemui Makkah?
geleng2.. jungkit bahu, teka: Nabi ibrahim??
dikaitkan dengan Siti Hajar.. siapa Siti Hajar?
seorang wanita berketurunan Habsyi (berkulit gelap) yang bagi pandangan nafsu manusia tidaklah secantik mana,.Dengan izin Allah, daripada rahim beliau lahirnya Ismail seorang nabi yang mana peristiwa pengorbanannya sentiasa diingat sehingga ke hari ini, rentetan itu terpancarlah air daripada tanah yang dikenali zam-zam pada masa kini, menukarkan padang pasir tandus menjadi tanah yang subur dan tempat yang mulia.daripada keturunan ini juga lahirnya junjugan mulia, rasul terakhir..
siapa Siti Hajar?
wanita biasa yang berperanan luar biasa, mempunyai keimanan yang luar biasa apabila redha dengan ketentuan Allah untuk ditinggalkan suami di tanah yang gersang dan disuruh mengorbankan anak kandung sendiri. siapa sanggup? semuanya dengan izin Allah...'
-petikan tazkirah ringkas pada majlis bacaan yassin, doa selamat dan jamuan hari raya di rumah senior..

mengetuk minda::

tidak perlu miliki kecantikan luar biasa untuk mencapai kemenangan
milikilah keimanan luar biasa agar menang di mata Allah...

aturan Allah ::

alhamdulillah....
-dapat makan daging lembu setelah sekian lama tidak dapat melihat bayangan daging lembu walaupun lembu berkeliaran di tengah dan tepi jalan..kenapa? apa signifikan lembu bagi mereka si penganut Hindu?
-dapat merasai suasana kemeriahan apabila berkumpul beramai, menyatukan niat memperingati Allah dalam majlis tazkirah Aidiladha
-dapat mendirikan solat hari raya berjemaah yang pada mulanya dah sedih jika tak dapat, memandangkan masjid di India ini hanya untuk jemaah lelaki..(alasan..kan buleh solat sendiri...)
-dapat cuti masa raye..katenye uni Islam.
-dapat menghayati cebisan erti pengorbanan.. berkorban menentang kemahuan.. (insyaAllah dikongsi pada lain masa..)


oleh sebab pengertian itu.. Aidiladha ini tidak terasa sunyi tanpa keluarga kerana pengertiannya menenangkan qalbu..meskipun rindu itu tetap ada..

ikatan pelajar islam seratas: IPIS