29 Dec 2009

selalu lupa..

orang kata, bila selalu ter'makan' semut, kita akan jadi pelupa..
orang kata, bila banyak makan 'maggi' @ MSG pun kita jadi pelupa..
jadi kita perlu ambil makan tambahan .. yeay!.madu..habbatus sauda.. examo:)
MANUSIA SELALU LUPA...
KEMATIAN ITU PASTI, KEMATIAN ITU BOLEH MENEMUI KITA BILA- BILA..
manusia mudah lupa...

***********************************************************************

Alhamdulillah, 25-26 Disember lepas, sekali lagi dapat mengembara di bumi India ini. Menhilangkan sesak di minda :). Cuti yang sehari dimanfaatkan sewajarnya, memandangkan kami tidak mempunyai cuti semester..

ni bukan taman tasek taiping ye..

Destinasi yang dituju ..: COORG, INDIA (http://drmahirah.blogspot.com/) Perjalanan kali ini lebih bertemakan 'sabar dan tawakkal' (ni ciptaan sendiri..) berbanding perjalanan lepas yang mana pengertian kasih sayang itu lebih dirasai.

Perjalanan ke destinasi daripada Mangalore, mengambil masa 5 jam.Tahu2 sajela 5 jam di dalam bas yang bagaikan 'roller coaster' itu , bagaimana impaknya.sebaik saja tiba ditempat yang dituju,sesi mencari dan berdiskusi dengan agen pelancongan diadakan. mane taknya, hotel yang sudah siap ditempah seblum bertolak ,tiba-tiba mengatakan 'fully booked'..itulah 'janji mereka'..Tapi susunan Allah itu lebih indah, berbekal tawakkal padaNya, kami memperoleh bilik yang jauh lebih baik daripada hotel yang ditempah sebelum ini, (bukan hotel pun-rumah tumpangan:) ) Seusai hal-hal'urusniaga' kami ditempatkan pada sebuah 'homestay' yang jauh dari kesesakan bandar, jauh daripada rumah-rumah, pada kawasan sawah padi yang telah dituai. Alhamdulillah, keindahan alam ciptaan Allah ini benar-benar dirasai. Suasana sejuk mendamaikan, setelah 2 bulan berada di Mangalore yang panas terik pada ketika ini.Memandangkan hari telah lewat,pada malam itu kai hanya berhibernate di dalam bilik, tiada tempat untuk dijelajahi, terlalu jauh dari pekan. Esok bermula pengembaraan

di persekitaran homestay

Pagi yang cerah, dimulai dengan jemaah subuh dan sedikit tazkirah. "Hayati Al-quran , Jiwai amalan".Kedinginan pagi menusuk ke tulang putih (hiperbola!!) Kembara dimulakan dengan merentasi sungai ke 'Elepahant Camp'(dengan boat lah),melawat Bamboo Island-di sana ada gajah, deer land, ke Golden Temple, (tak tahu nak describe, saya malas nak masuk, tertarik pada kedai-kedai di hadapannya:) hee). Tidak banyak tempat yang dilawati memadangkan masa yang terhad..takpe2.. walau agak kecewa tidak sempat ke air tejun di sana.
Pertolongan Allah, pabila tiba waktu solat dan makan, mulalah minda tertanya-tanya, mana kedai halal?mana nak solat nih?(memandangkan ahli rombongan ramainya perempuan dan perempuan tidak sewenang-wenangnya boleh masuk masjid di sini..) Alhamdulillah, kami berjaya menemui restoran muslim dengan bantuan driver. sekadar berbasa-basi bertanya pada pemilik restoran, dimana tempat boleh kami tumpang bersolat, mungkin hanya bilik kosong @ kawasan lapang..Aturan Allah itu lebih indah, beliau terus meng 'offer'kan rumahnya yang terletak di seberang jalan untuk kami. Betapa bersyukurnya kami kerana dipertemu dengan insan yang baik di sini. Moga Allah merahmatinya.
pemandangan dari dalam bas

Perjalanan balik ke stesen. Masing-masing dah tersengguk-sengguk setelah penat seharian.Sunyi sahaja van berbeza dengan suasana di awalnya yang kecoh-kecoh berebut kerepek pisang.Exhausted!.Namun keheningan senja itu dikejutkan dengan panggilan yang diterima oleh seorang sahabat. Panggilah daripada rakan (wrganegara India) melaporkan berita yang H.O.D (Head of Department) of Anatomy telah meninggalkan dunia ini. Kami terkejut bukan kepalang, Terasa baru saja semalam, beliau menyemak buku record histology kami yang mana banyak salahnye(mase tu agak tension.. :0), terasa bagaikan semalam kami perlu berdiri selama sejam untuk mendengar ulas ajar di dalam kelas, terasa baru semalam kami tersengguk-sengguk di dalam kelas yang diajarnya, suaranya bemain-main di telinga,lagak dan gayanya terbayang-bayang di mata. Berpewatakan tegas adalah sinonim dengan dirinya.
'patutlah hari khamis (24hb) dia senyap je masa dissection, tak bising2 pun...' kata-kata yang lahir dalam minda kami tika itu..
Perginya dia bersama isterinya disebabkan kemalangan jalan raya.Mayatnya disempurnakan dengan cara Hindu mungkin, (saya tak pasti ikutannya yang sebenar)Penutupan perjalanan kami benar-benar mengetuk jiwa, tidak kurang juga ada sahabat yang kerisauan untuk meneruskan perjalanan pulang ke Mangalore menaiki bas pada malam itu..

refleksi:

Manusia terlalu sibuk dalam urusan dunia.Sekejap menjarakkan diri dari keriuhan bandar mendekatkan diri dengan pencipta.Kadangkala kita terlupa kematian itu semakin hampir, padahal mereka yang bijak adalah yang sentiasa mengingati mati.
mengingati mati, bukan bererti menundukkan terus diri, langsung tidak terlibat dengan dunia namun dengan mengingati mati jiwa akan lebih kental, hidup lebih bersemangat, ibadah lebih dihayati. kerana kita yakin akan kehidupan selepas kematian itu.
Kematiaan itu boleh menjemput kita bila-bila, mungkin hari ini, esok, tengah tidur, tengah makan, tengah tengok movie...
andai Izrail datang tika kita leka, tika kita lagha, rugilah kita. Muhasabah diri, pasungkan hati dengan Allah..
Beibadahlah kamu seperti akan mati esok hari, Bekerjalah kamu seperti akan hidup seribu tahun lagi..
Beringatlah kematian itu pasti.....



andai hari ini adalah hari ku..............

3 comments:

  1. hmm..
    entah2 HOD tu yg accident pas conference kat uni kteorg..
    lupa plak sapa yg meninggal tu..
    tp 4 sure husband n wife la..

    ReplyDelete
  2. oh ye la kot dila.. mmg late HOD tu bru blk dr satu cnfrence n bersama dgn wife die.. hmm, dprtment Anatomy agk muram sdkt skrg. dah x se'aktif' dulu..

    ReplyDelete
  3. dgr cter accident tu bkn sbb salah dyorg..
    sbb ada lori yg dtg dr arah bertentangan dlm lane dyorg..so, xleh nk elak la..(dgr cter org)
    hmm..
    yelah,HOD plak tu..
    kira mcm tunjang Anatomy department..
    bila dy xde kira mcm paralyse sket..
    hopefully ada la org yg blh menggantikan kehilangan dy..

    p/s:dy muslim ke??

    ReplyDelete