19 Dec 2009

apabila hati enggan berbicara...

apabila hati enggan berbicara...

eyt' macam 'jiwang'..
hati? a.ka. liver??
liver? when liver refused to speak..?
sure?
why?kya hua?
liver cirrhosis? fatty liver..heh?
but wait.. i couldn't find any, that states 'liver function: 'speaking'..
confused..
not this liver?
hati la..
liver bukan hati?
hati itu heart..
heart itu jantung..
maka, jantung * heart * liver * hati* ...???? 'pelik..


hati yang tepu..( fatty liver :).. )
apabila tidak lagi dapat berbicara..
dipandangnya alam ciptaan Allah tanpa rasa takjub dan syukur
.Allah turunkan hujan, dirungsingnya basah baju tak kering, Allah berikan panas-terik, dirisaukan 'sunburn', Allah turunkan salji, resah kesejukan-menggigil (ye ke?> maaf tak da pengalaman..)
Allah berikan minuman, basahkan tekak , stabilkan badan, Allah berikan makanan , kembalikan tenaga, namun banyak yang dibazirkan, banyak yang dirungutkan, dibandingkan 'chicken masala' dengan 'tom yam', manakan mungkin sama..
itulah rezeki kita, itulah yang ditentukan, namun hati ini enggan bersyukur.terlalu banyak nikmat Allah yang diperoleh, tidak terhitung nilaiannya..

"maka nikmat Tuhan kamu yang manakah kamu dustakan?.."


hati yang bisu.. (hepatitis..)
apabila tidak dapat lagi berbicara..
dilihatnya kemaksiatan bagaikan peristiwa biasa, tidak terbit rasa benci, tidak tergerak lafaz di bibir, apatah lagi mencegah dengan kuasa. Hidup mu hidupmu, hidupku hidupku.Tidak lagi rasa resah.Meringan-ringankan perkara dosa, dipenuhi jangkitan hitam dek alpa dan lalai, perkara lagha menjadi sinonim dalam kehidupan.Neraca diri tidak lagi dapat membezakan kebatilan dan kebenaran. Yang batil dikatakan hak..
Biarlah lewat solat, tapi tak tinggal solatkan..biarlah ketawa2, hidup mesti ceria..biarlah keluar bersama ( @ dating. ), bukannya ada pegang-pegang, biarlah mengata sikit, bukannya mengumpat teruk sangat pun..biarlah tidak tutup aurat, tunggulah sampai dapat seru..biarlah segalanya..
Apabila hidup dalam kelalaian, hati yang dijangkiti tidak lagi mampu menjadi pembeza antara dosa dan pahala, dipandangnya dosa itu pahala, dilihatnya buruk itu indah..

"Ya tuhanku, oleh sebab engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi ini, dan pasti aku akan menyesatkan semuanya.."


Hati yang mati.(liver cirrhosis..)
Apabila tidak lagi dapat berbicara,
Tidak lagi mendambakan ilmu Allah, hati yang tidak lagi menangisi kekhilafan diri, hati yang disibukkan urusan dunia.hati yang dicemari benih-benih maksiat yang membesar memasakkan akar pada hati,.Hati ini yang leka tika menghadap penciptaNya, hati ini yang lokek melaksana kebajikan. Hasilnya bunga-bunga peribadi tidak tumbuh subur, jiwa yang lompang akhlak yang sumbang.Hati ini hati ummat yang lemah, mencintai dunia ,takutkan mati..

"Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila sekerat daging itu rusak, maka seluruh tubuh itu pun rusak. Ketahuilah, dia itu adalah hati"

Andai hati enggan berbicara, bisulah langkah,tepulah jiwa.
Pada Allah tempat bergantung, diperteguh ikatan hati ini denganNYA..

.....milik siapakah hati ini....?


..
how to treat or avoid from fatty liver, hepatitis, liver cirrhosis... consult with ur 'private doctor k, u'll find the answer :)

3 comments:

  1. tringat crita atuk yg slalu baca quran dengan cucunya..
    "nape atuk pagi ptg siang malam dok baca quran", cucunya brtanya..
    ..
    ..sila sambung..
    ..
    ..
    "sebab quran munyucikan jiwa"..

    huu, rasa macam makin jauh dengan quran..haih, xleh jadi nih..

    ReplyDelete
  2. good analogy...
    takut kematian hati sendiri...
    hm..

    ReplyDelete
  3. 'ya Allah, kurniakanlah ketulusan di hati kami ketika dalam kesenangan seperti mana tulusnya hati kami mengingatiMu ketika kami dalam kesusahan....'

    wahai Tuhan yang membolak balikkan hati....tatapkanlah hati kami dalam ketaatan, kesyukuran dan keredhaanMu...

    ReplyDelete