28 Mar 2011

tour guide

pak cik X:excuse me, sir, ma'am.., do you want someone to guide u?
I can explain you in details about this palace..

Y :how much should i pay you?

pak cik X:Rs 350

(haah! dah la nak masuk kena bayar Rs 200, x 3 dah 600, tempe bayar Rs 20 je sorang..mahal! ) =murmuring in BM so that he won't understand.
tapi NAK TAHU...

Y: Okay sir.Please show us the way.

mysore palace

Sedang termengah-mengah menghabiskan lawatan bersejarah bersama famili di Mysore, tiba-tiba minda diketuk dengan pernyataan abah..
"kalau kita tak ambil tour guide tadi, mesti kita tak tahu benda-benda kecil kat dalam istana tu tadi"
tambah ummi
"betul, tak perasan pun gambar 3D yang mengekori pandangan kita"
"oh, sangat betul, tak tahu pun dibuat daripada emas ke ape, semua nampak oren-oren ja. kalau masuk sendiri, sepuloh minit dah habis, pastu nanti bising-bising bayar mahal tapi tak dapat apa-apa.."-monolog saya sendirian yang masih 'terkejut' dengan harga tiket masuk tadi..

Apa yang tersentuhnya?
Kehadiran 'tour guide' membantu perjalanan, dia menunjukkan arah, dia menceritakan sejarah ,dia menerangkan maklumat secara terperinci & akhirnya kita peroleh sesuatu..Dalam kehidupan ini, sama juga seperti kita pergi merantau, kita pergi berziarah, melawat, melancong dan yang sama waktu dengannya yang mana kita tak tahu dengan jelas perihal tempat yang kita lawati..
Allah, tuhan yang mencipta kita tidak meninggalkan kita tanpa panduan untuk menyelusuri kehidupan yang misteri ini. Dibekalkan kita AL-QURAN agar kita tahu.. agar kita faham..

Pada Al quran itu.. ada tujuan kenapa kita diciptakan

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia
melainkan supaya mereka menyembah-Ku. 51:56


Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat:
"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi".
Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah)
di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya
dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih
dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman:
"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".2;30

Pada Al Quran itu.. Allah ceritakan kenikmatan syurga dan kedahsyatan neraka

Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka
yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan
surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya.
Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam surga-surga itu,
mereka mengatakan: "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu."
Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan
untuk mereka di dalamnya ada istri-istri yang suci
dan mereka kekal di dalamnya.2;25

Pada Al Quran itu.. Allah bongkarkan kisah-kisah manusia dulu

Dan itulah (kisah) kaum Ad yang mengingkari
tanda-tanda kekuasaan Tuhan mereka,
dan mendurhakai rasul-rasul Allah
dan mereka menuruti perintah semua penguasa yang
sewenang-wenang lagi menentang (kebenaran).11;59


Pada Al-Quran itu.. Allah ingatkan hambanya yang leka

Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah,
lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri.
Mereka itulah orang-orang yang fasik.59;19

Pada Al Quran itu.. Allah ajarkan cara berhubung dengan manusia

Dan jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang
maka damaikanlah antara keduanya.
Jika salah satu dari kedua golongan itu berbuat aniaya
terhadap golongan yang lain maka
perangilah golongan yang berbuat aniaya itu
sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah;
jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah),
maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah.
Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.49.9

Pada Al Quran itu.. Allah ceritakan asal usul manusia, alam

Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan
manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.23;12

Pada Al Quran itu ada banyak perkara yang tak tertulis di sini..
sedangkan sekecil-kecil perkara juga diajarkan Allah kepada kita..
(Pada Al Quran itu juga ada diajarkan cara membuat nasi lemak yang sedap;) -ada yang nak bagi ayatnya??)

Apatah lagi perkara-perkara besar yang Allah ingin ingatkan hamba yang dikasihiNya.
Al Quran it bukan hanya sebagai alunan untuk dipertandingkan , bukan hanya bacaan pelindung diri.. Tapi itu adalah Qalam Allah yang mengajar hambaNya bagaimana untuk menjalani hidup ini dengan baik. Al Quran itu adalah manual kehidupan kita.
Siapa yang lebih mengetahui tentang ciptaannya melainkan Penciptanya?
Hidup tanpa matlamat & panduan memandu ke arah kesesatan dan kita tak akan sedar dengan kenikmatan atau pengajaran yang Allah ingin sampaikan dalam perjalanan hidup ini.

Bacalah Al Quran..
Tadabburlah (baca dengan makna) agar kita faham apa yang Allah sampaikan..
Moga kita tidak sesat dalam perjalanan kehidupan ini tanpa merujuk panduan yang dikurniakan..


Moga Allah menjadikan diri kita sentiasa dekat dengan QalamNya..
Dialah yang Maha Mengetahui tentang keadaan hambaNya..


*terima kasih ummi & abah atas ziarah... moga ikatan kasih ini kekal di akhirat sana..(baru lepas 2 minggu, dah rindu balik ;( ) Terima kasih buat abang juga atas bekalan sebeg penuh..paling suka 'buku-buku' banyak...

ikatan pelajar islam seratas: IPIS