26 Feb 2009

satu kehilangan & Sebuah pertemuan..

HiLang...

''ummi, mane mane dia bende tu? adik x jumpe pun. dah la sayang sangat, baru je beli.. takkan salah letak kot, rasenye x letak merata... macam mane ni mi?.."



saat kehilangan sebutir harta di dunia ini, kadangkala jiwa kita terasa perit, minda jadi runsing tak lepas dari memikirkan destinasi terakhir harta itu..kadangkala keadaan mampu menjadi lebih berserabut dengan sepahan yg dilakukan atas usaha 'mencari'. namun apakan daya yang hilang tetap hilang. jiwa menangisi kehilangannya, lansung langkah dan 'mood' seharian menjadi hiba.
pelik, namun mengakui realiti manusia.. walau hanya hilang harta dunia yang nilaiannya kurang dari 0.0000001%( lbh byk 0) daripada nikmat yang Allah berikan pada kita namun kesedihannya seolah-olah telah kehilangan seluruh hidup. x termasuk lagi dengan kesedihan kehilangan 'cinta', frust kegagalan dlm exam, kucin sakit, kasut koyak, pensel patah,etc.. kerna itulah fitrah manusia yang telah dijadikan cinta kepada harta dunia .


Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas dan perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah tempat kembali yang baik (syurga)..(Ali Imran 3:14).


tidak ada salahnya. cuma, mungkin kadangkala kita tak sedar dengan kehilangan yang lebih besar dalam hidup kita dek kerana sibuk melayan rajuk hati akan kehilangan harta dunia. adakah jiwa sensitif saat iman di dada jatuh merudum? adakah hati bersedih tika jauh dari tarbiyyah? adakah qalbu merintih jika lalai dalam ibadah? adakah air mata mampu mengalir kerana hilangnya rasa 'cinta' kepada Allah?
kita terlupa tentang nikmat Allah yang lain yang x mampu dihitung hanya kerana kehilangan harta di dunia yang sedikit itu.yakinlah, hanya 'itu' yang ditarik tapi 'itu ini' yang diberi. bersyukurlah wahai diriku dan dirimu atas nikmat Allah agar tidak menjadi golongan yang kufur.yakinlah dengan hikmah di sebalik takdirNya..


Ya Allah, walau kau telah menarik cebisan yang sangat2 kecil daripada harta duniaku, aku bersyukur dengan nikmat Mu yang sangat2 besar dalam hidupku. inilah tarbiyyah dariMu..


pEneMuan..

Alhamdulillah... Kau hanya mengujiku dengan kehilangan yang kecil itu,dan ternyata kau masih menemukan kembali setelah 3 hari dicari.. mungkin dibawa oleh anginMu , atau dialir ole airMu, yang pasti tetap atas kesilapanku..
"Ya Allah.. aku bersyukur, atas penemuan ini.. Ya Allah janganlah kau hilangkan nikmat iman, islam,ukhwah dan cinta kepadaMu dalam diriku ini kerna ku takut semakin sukar untuk kutemuinya semula, tanpa kehendakMu.."


20 Feb 2009

between you and me..

between you and me...
is there any difference?
no, i doubt.
we are almost the same..
similar but not really same,
we looks alike
but people keeps on deny it , right?
even me myself sometimes or always didn't recognise it,
don't you realise it?
i'm sure you not
here, i'll prove it...







the 'phosphorus' fire in ur life


the 'sparkling' fire in my world



ur kids play with guns..





my kids play with mic.. love..smokes..





ur women with their stands




my women with their human right too




ur kids dying ..





my kids dying too..





nah, there are similarities between us right?
we are both being ATTACKED by them... but in the different way. i'm glad that u know how to defend urself, and I do help u by dy doing donation, 'jualan amal', 'poem',' concert'.. etc but what about me?? my generation??






you, with ur fame




me, with my beloved country



we are both islamic country
majority of our citizens are muslim..
but then somehow i didn't realise the WAR that actually happened in my country.
thats why i stil can have the time to play around..
doing nothing, doing sins


i didn't mean to insult myself by doing this, but to make "ME" realised the brittle quality of the ummah nowdays..
we are all suffering in this ' ghazwul fikr'







5 Feb 2009

minda tepu emosi terganggu>>

Dan bahawasanya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis,
al-Najm, ayat 43

saat malam menjengah, muhasabah diri menghitung amalan, apakah jika saat ini neraca mizan dipaparkan, adakah berat pahala yang lebih atau dosa yang mengungguli.adkah keseimbangannya setara? akal justeru tak dapat mentafsir atas sebab hijab yang terbina. di situ letaknya hikmah mengapa 'amal tidak menjadi pameran, jika tidak amalan yang dilakukan kering keikhlasannya.. mata pedih, hati tercengkam mendengar bait2 puitis lagu rindu pada rasulullah s.a.w . malu rasanya menyatakan cinta pada dia, sedangkan sunnah dan hadith masih jauh dari ikutan. jiwa meratap sayu, melihat dada akhbar yang tak putus mempamerkan kekejaman zionis, kesengsaraan ummah,kerakusan nafsu politik, kegilaan kuasa dan pangkat, keseronokan jiwa hiburan,kelangsungan tipu daya. nah, mangsanya bagaimana status Islam? pada diri, masyarakat, negara, dunia?
pelbagai kon
flik.. diri,keluarga,masyarakat,ummah,sahabat,negeri,negara,global...



menutupi tabir malam, tugas digalas, tanggungjawab dipikul, minda tepu emosi terganggu, sentuhan berbicara walau nampak celaru.

ikatan pelajar islam seratas: IPIS