26 Dec 2010

Bahagia..(beyond borders..)

Alhamdulillah..alhamdulillah..Astaghfirullahal’azim..

Di bawah rendangan pohon2 indah, sekumpulan ulat berkumpul menjalani kehidupan seharian yang selesa.makanan cukup, rehat cukup.Tiba-tiba seekor ulat hijau mengekspresikan perasaannya kepada teman-teman yang lain..

‘Aku teringin nak naik atas pokok sana, nak tengok langit-langit, gunung-gunung, aku teringin nak tahu apa yang ada di sebalik sana.’-ulat montel

‘Jangan!! Ramai dah orang (ulat) berusaha naik, tapi mereka tak balik-balik, kan kita dah selesa di sini, buat ape nak susah-susah mendaki pula?’-ulat-ulat lain

‘Aku tak kira.. nak juga. Aku janji aku mesti dapat balik ke sini semula. Tak kira..!!’- ulat montel

Lalu mendakilah si Ulat montel..Akibat terlalu lelah, ulat montel terlena..

Sebaik terjaga daripada lena.. ...(jeng-jeng) ulat montel telah bertukar menjadi rama-rama!!

Dan kini, dia boleh terbang melihat gunung-ganang, pokok-pokok yang tinggi, meninjau keindahan di sebaliknya juga pasti dia mampu untuk terbang semula ke bawah pohon rendang untuk melawat teman-temannya ...

*****************

Mus’ab bin Umair si pemuda yang segak, kacak, berada dan disegani di Mekah.Beliau tinggal dengan sangat selesa bersama ibunya yang berperibadian kuat.Ketika dakwah Islam mula berkembang di Mekah, berita kedatangan Rasulullah saw dengan membawa risalah pengabdian kepada tuhan yang satu telah mengetuk pintu hati Mus’ab untuk mendengar sendiri kebenarannya.Mus’ab bergegas dan menyusup ke rumah Al-Arqam untuk mendengar sendiri kata-kata baginda.

Ayat-ayat Al-Quran mengalir dari bibir baginda menembusi hati Mus’ab.Dia terpesona dan terlena dengan kalimah indah itu.

Rasulullah mengusap dadanya dengan penuh kasih sayang. Dada yang bergejolak itu menjadi tenang dan damai.

Maka, Islamlah Mus’ab dengan keyakinan sebenar-benarnya

‘Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah’

Dialah Mus’ab yang sanggup meninggalkan kemewahan untuk pertahankan aqidah.

Mus’ab yang tidak lemah dengan halangan ibunya

Musa’ab yang diamanahkan oleh rasulullah untuk menjadi duta Islam yang pertama

Syahidnya Mus’ab di medan Uhud..

Rasulullah saw :

“Ketika di Mekah dulu, tak seorang pun yang lebih halus pakaiannya dan lebih rapi rambutnya daripada kamu, tetapi sekarang ini, rambutmu kusut dan hanya dibalut sehelai burdah.”

“Sungguh di akhirat kelak, di hadapan Allah, Rasulullah akan menjadi saksi bahwa kalian adalah para syuhada.

#Apa kaitan kisah –kisah ini..? tepuk dada Tanya iman...

(Adik-adik saya ada jawapannya..-YENEPOYAnians 1st yr muslimah shj) ;)

#kenapa BAHAGIA?..keceriaan adik-adik ini menyenangkan hati.Ayuh, sama-sama kita bersemangat untuk keluar daripada zon selesa..;) agar kita mampu menjadi duta Islam yang hebat..

Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam surga-surga itu, mereka mengatakan: "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu." Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada istri-istri yang suci dan mereka kekal di dalamnya.

Al-Baqarah:25

No comments:

Post a Comment